Mindent a hajról, mindent a hajért.

2016. február 19. 14:22 - Fodor Bettina, Blogger

Mit vár el egy vendég a fodrászától? - Egy fodrász szerint

Amikor még kislány voltam, és el kellett mennem a fodrászhoz, akkor mindig olyan hajat akartam, mint a magazinokban volt. És mindig olyan hajam lett, amilyet a fodrászom jónak gondolt nekem. Vagyis rövid, kisfiús frizura, amit csodálatosan vágott le, de én mégsem olyat akartam. Mindig rövidebbet vágott, mint amit szerettem volna. De nem csak egy-két centivel! Ha azt mondtam neki, hogy vállig érőt vágjon, akkor bubi frizurát vágott nekem. Már direkt hosszabb hajú fotókat vittem neki, mert amúgy remekek technikával dolgozott, hátha akkor eltalálja a mértéket. De sosem találta el. Így elkezdtem növeszteni a hajam, és a végén, mikor már elég hosszú volt, magamnak kezdtem el vágni a töredezett végét. Nem bíztam rá. Mai eszemmel sem tudom, hogy hogyan kellett volna neki elmagyaráznom, milyen képekkel kellett volna jobban illusztrálnom a frizurákat, amiket akartam, hogy tényleg olyanra is vágja le. De ez a gyerekkori trauma ihletet adott egy olyan bejegyzéshez, ahol a fodrászokkal szembeni elvárásokat írhatom le. Velem szemben is sok elvárás szokott lenni a vendégeim részéről, főleg, ha először jönnek hozzám, és vannak rossz tapasztalataik is.

164h.jpg

Ne legyen túl rövid!

Melyik kollégám nem vágott még soha életében túl sokat egy hajból? Én is vágtam, holott tudtam, hogy nem azt kérték tőlem. Erre kifejlesztettem magamnak egy mércét. Ha a vendég kívánsága két centi minusz a végekből, akkor csak megcsipkedem az ollóm hegyével a hajvégeket, ezzel egyszerre át is puhítom a haját a vendégnek, így spórolok időt és hajhosszt. Ha öt centit kér vágatni a hajából, akkor vágok 3 centit és a maradékot majd puhitásnál csippentem le, ha nagyon kéri, bár általában nem szokták kérni. Miért jó kevesebbet vágni, ha többet mondanak? Mert mindenkinél más a mérce, és a vendég mindig többet mond, mint amennyire gondol. Mert többször keveset vágni könnyebb, mint egyszer sokat, de balhésat. Mert gyorsabban visszajönnek a vendégek, mivel hamarabb megnő a hajuk. Mert ezzel biztosan nem lehet elrontani egy frizurát, hisz van esély a korrigálásra, ha mégsem tetszik a vendégnek.

Ne legyen túl drága!

A mai magyar gazdasági helyzetben ez abszolút reális elvárás, bárhol. Magyarázhatom itt, hogy "ez egy szakma", és a "munkaidő pénz", de nincs értelme. Én sem szívesen fizetek többet a kasszánál feleslegesen, ha nem muszáj. Hogyan csökkentsem mégis a szolgáltatásom árát úgy, hogy megkapjam a nekem járó jussomat? Egyszerűen! Ha festés-vágásról van szó, és a vágás jelentős hossztól való megszabadulást jelent, akkor először vágok szárazon (jobbat tesz a hajnak és jobban látszik a haj természetes esése, valamint az olló sem csorbul olyan hamar), majd aztán festek. Így az én munkadíjam is ki lesz fizetve, ellenben kevesebb festék kell, így a vendégnek is spóroltam. Nem mindig és nem mindenkinél lehet alkalmazni, elismerem. De már ennyivel is jobban lehet erősíteni a vendég-fodrász bizalmat. Ugyanakkor, ha régi vendégről van szó, akkor lehet jutalmazni kedvezményekkel, netán kuponokkal, amik kedvezményt biztosítanak neki (vagy akinek odaadja), és megint csak elégedett lesz a végösszeggel.

Fodrászt, de azonnal!

Az a jó fodrász, akihez sokan járnak. Ellenben a jó fodrász az, aki profi módon menedzseli az idejét. Nem vagyunk időmilliomosok, senki sem az. Egy ember életében két dologból van mindig hiánya: pénzből és az időből. Néha olykor ezek egyszerre kellenének sokaknak. Egy fodrásznak, vagyis JÓ fodrásznak az idejével vannak gondjai. Évek és a rutin sem elegendőek olykor, ha van egy sürgős vendég, aki tegnapra kéri a haját, vagy ne adj Isten, késik/lemondja/átrakja! De azért elvárás, hogy ha elmegyünk a fodrászunkhoz, akkor ne kelljen sokat várnunk. A BioHair itt talált egy piaci rést azzal, hogy náluk nem kell bejelentkezni és időre kell levágniuk a hajat. Időmenedzselési szempontból jó az üzleti koncepciójuk, de ismerjük az eredményeit. Ha nem kapunk elég időt, nem alkotunk kiválót. Én pont ezért szeretem a BioHairt, hogy vannak, mert rengeteg vendégem lett általuk, mikor ki kellett javítanom a hajaikat. És sokkal türelmesebbek is velem a vendégeim egy BioHair-es élmény után, mert tudják ugyan, hogy hozzám előre be kell jelentkezniük, de cserébe hagyok időt rájuk, nekik.

Ne legyen túl lapos/magas!

Akinek göndör van egyeneset szeretne, akinek egyenes van, az göndört. Akinek sok az kevesebbet, akinek kevés, az sokat. És még tudnék mondani hasonló párhuzamokat a hajakkal kapcsolatos elvárásoknál. Mégis megfigyeltem, hogy az idősebbek magasabb frizurát akarnak maguknak, míg a fiatalabbak egészen laposat. Gondolom a fénykoruk divatjának befolyása miatt van ez. Manapság inkább a lapos, egyenes haj dívik, míg 20-30 évvel ezelőtt a tupír volt a menő, és dauer. Ezek elkészítéséhez leginkább jó minőségű fixálókra van szüksége egy fodrásznak. Erős hajhabra, és kiváló hajpakolásra. Gond persze csak akkor van, mikor a vendég kiköti, "de vegyszerek nélkül, ha lehet!" Hát nem lehet bizonyos hajtípusoknál, lehet a fodrász akármilyen remek szakember. Hisz azért jó szakember, mert tudja használni a fésűt, hajkefét, hajszárítót és a vegyszereket úgy, hogy azok a legoptimálisabb hatást érjék el, a lehető legkevesebb károkozás árán. 

Na jó, nekem több nem jut eszembe, szóval ne kímélj kommentben! Várom, hogy mivel egészítenéd ki a felsorolást! ;)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fodraszblog.blog.hu/api/trackback/id/tr608206094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carina40 2018.01.20. 05:29:37

Kedves Bettina!

A "Mit vár el egy vendég a fodrászától? - Egy fodrász szerint" című blogodban -- (megírva: 2016. február 19. 14:22) -- a "Fodrászt, de azonnal!" című bekezdésben írtad a következőt:

"Az a jó fodrász, akihez sokan járnak. Ellenben a jó fodrász az, aki profi módon menedzseli az idejét."

Itt a második mondat eleje véletlenül nem egy elírás? Nem azt akartad volna írni, hogy:
"Az a jó fodrász, akihez sokan járnak. Ellenben a rossz(!!) fodrász az, aki profi módon menedzseli az idejét."

A bekezdés többi részében lévő részletezés szerint ugyanis a jó logika szerint következik abból, amit a többi részletben leírtál, mert az írtad, hogy amiket a BioHair fodrászcég elrontott a frizurakészítésnél, abból nagyon sokat Te hoztál helyre, mert megelőlegezett bizalomból hozzád jöttek a vendégek az elrontott frizurákat kiigazíttatni. Ezt Te magad így fogalmaztad meg:
"A BioHair itt talált egy piaci rést azzal, hogy náluk nem kell bejelentkezni és időre kell levágniuk a hajat. Időmenedzselési szempontból jó az üzleti koncepciójuk, de ismerjük az eredményeit. Ha nem kapunk elég időt, nem alkotunk kiválót. Én pont ezért szeretem a BioHairt, hogy vannak, mert rengeteg vendégem lett általuk, mikor ki kellett javítanom a hajaikat."

Ebben teljesen igazat adok Neked, mert teljesen igaz az, hogy az igazán szépen elkészített frizura megcsinálásához rá kell áldozni az ehhez szükséges időt.; Viszont az olyan időszűkében végzett elkapkodott munka, amit sok esetben a BioHair-nál csináltak a vendégekkel, az csaknem mindig oda vezet, hogy a rossz munkával elégedetlen vendégek végleg fodrászt váltanak, és másik, de jobb fodrászt választanak ki az előző, rossz munkát végző fodrászuk helyett.

Röviden: szerintem is teljesen igaz az amit Te is úgy látsz, hogy a jó munkához mindig elég idő szükséges, és ez a szépségre törekvő fodrász szakmában és általában az egész szépségiparban különösen, vagyis duplán igaz.
Ezt egyébként más fodrászattal és otthoni fodrászkodásra tanácsadással foglalkozó weboldal is megírta, eképpen: "Fru-fru igazítás? Ha házilag végezzük, először is szánjunk elég időt a műveletre! A "cigarettaszünetben" végzett korrekciók mind-mind balul sikerülnek... !"

Fodor Bettina, Blogger 2018.01.20. 17:06:53

@Carina40: Aki jól menedzseli az idejét, az hagy elég időt arra, hogy ne kapkodjon. Nincs logikai hiba és elírás, továbbra is kitartok amellett, hogy a jó fodrászhoz sokan járnak, és mindemellett jól tudja beosztani az idejét, jut ideje a vendégeire és a szünetekre is.
Köszönöm, hogy egyetértesz velem. :)
Mindent a hajról, mindent a hajért.
süti beállítások módosítása